Både laddhybrider och hybrider är fordon som drivs av en kombination av elmotor och förbränningsmotor. För den som inte är insatt är det därför inte direkt självklart vad som skiljer dessa två typer av bilar. I denna artikel får du lära dig mer om bägge fordonsalternativ, samt det som skiljer dem åt.
Om laddhybrider
I en labbhybrid arbetar en elmotor och en förbränningsmotor tillsammans för att driva fram bilen. På så vis kan man sägas få det bästa av två världar: bekvämligheten och enkelheten hos en bensin- eller dieseldriven bil, samt den billigare driften och reduktionen av utsläpp hos en elbil. Det går att ladda batteriet på en laddhybrid externt, vilket innebär att man kan ta sig längre sträckor på endast elmotorn jämfört med en hybrid.
Denna kombination av teknologier innebär dessutom att en laddhybrid kan ta sig mycket längre än de flesta elbilar. Moderna laddhybrider är förstås inte riktigt lika miljövänliga relativt till elbilar, men längre framöver kan man förvänta sig laddhybrider som drivs av miljöneutralt bränsle. Detta i samband med grön el kan göra laddhybriden till ett riktigt attraktivt fordonsalternativ i framtiden.
Laddhybriden tar sig inte särskilt långt på endast elmotorn, bara cirka 50-80 kilometer, men tillsammans med förbränningsmotorn innebär det en mycket mer effektiv drift, samt lägre utsläpp om man jämför med ett traditionellt fordonsalternativ.
Om hybrider
Likt en laddhybrid har en hybrid, även kallat elhybridbil, både en elmotor och en förbränningsmotor. En hybrid går däremot, till skillnad från en laddhybrid, inte att ladda externt. Det innebär att en elhybridbil endast laddar upp det något mindre interna batteriet med hjälp av energi från förbränningsmotorn. Även kinetisk energi från inbromsningar och dylikt används till att ladda batteriet på en hybrid. Batteriet driver sedan bilens elmotor; detta leder både till ett reducerat utsläpp och en mer bränsle-effektiv drift.
Elmotorn används huvudsakligen vid lägre hastigheter, och förbränningsmotorn tar då över när man väl når högre hastigheter på exempelvis motorvägen. Hybrider är alltså inte lika miljövänliga vid hastigheter över cirka 80 km/h.
Det går att spara pengar i längden med en hybrid, särskilt vid stadskörning, eftersom man slipper använda förbränningsmotorn vid lägre hastigheter – då den vanligtvis är mindre effektiv.
Vilket alternativ är bäst?
Det alternativ som är bäst beror förstås på ens behov och situationen ifråga.
Argument för en laddhybrid
En laddhybrid har ett mycket större batteri, vilket innebär att du kan ta dig rätt långt på endast elmotorn. Kombinerar man detta med hållbar el kan det innebära en minskning av utsläpp samt sparade pengar på bränsle. Med ett miljöneutralt bränslealternativ skulle en laddhybrid vara det klart bästa valet, men sådana laddhybrider är förmodligen något som kommer dröja i några år till.
Argument för en hybrid
En hybrid är något mindre flexibel än en laddhybrid, eftersom batterikapaciteten är mycket lägre, och den går inte att ladda externt. Man måste alltså förlita sig på förbränningsmotorn och bromskraften för att kunna ladda upp batteriet. Detta innebär samtidigt mindre som bilisten behöver bekymra sig över, och kan därför utgöra ett mer praktiskt alternativ för många förare.
Inget klart bäst alternativ
Oavsett vilket alternativ man väljer, blir resultatet lägre utsläpp samt lägre bränsleförbrukning jämfört med en vanlig bensin- eller dieselbil. Dessa typer av bilar kan därför utgöra lämpliga alternativ för den som vill övergå till att köra mer miljövänligt, men inte känner sig redo än att ta klivet mot en helt eldriven bil.
Sammanfattning
Det kan vara klurigt att skilja på laddhybrider och hybrider; de har båda liknande namn och liknande funktionalitet. Den största skillnaden är att laddhybrider går att ladda externt, medan hybrider förlitar sig på kraft från förbränningsmotorn och bromsarna. Båda alternativ implementerar såväl en förbränningsmotor som en elmotor, och innebär lägre utsläpp och lägre bränsleförbrukning.